HISTORY

...under construction....

NATÜRLICH KÜNSTLICH

MOP ART

MOP ART PROJECT
www.trashtreasure.de

Mop Art, die 1997 begann,  öffnet das Tor zu einem Universum, von dem wir heute immer mehr wissen, und zugleich immer weniger verstehen.
Früher erzählte Hollywood vom Zauber des Staubs. Wer erinnert sich nicht an die Bilder von staubigen Dachböden, auf denen Kinder auf Entdeckungsreisen gehen; von Weinkellern in pompösen Häusern, in denen Männer im eleganten Anzug den Staub von einer kostbaren Flasche Wein pusten; von Staubwolken, aufgewirbelt von heldenhaften Männern, die mit Staubschutztuch um den Hals und griffbereitem Colt den wilden Westen erobern; der Grauzonen des urbanen Dschungels, in denen Männer mit Charakter eine gute Figur machen (man denke nur an Sam Spade) ... Heute schweigt Hollywood vom Staub.
Statt dessen redet nun die Wissenschaft. Sie hat den Staub als Informationsquelle entdeckt. Mit modernsten technologischen Geräten und Verfahren analysiert sie ihn, nimmt ihn auseinander, ordnet ihn ein. Dabei greift sie längst nach den Sternen, um von dem Millionen Jahre alten kosmischen Staub Auskunft über unsere (Erd-)Geschichte zu erhalten. Déjà-vu. In ihrer Jagd auf den Staub im Weltraum finden wir auf der Höhe unseres High-Tech-Zeitalters wieder, was einst Hollywood mit Staub assoziierte: topoi wie Abenteuer, Schatzsuche, Geheimnis, Glück. Vom Zauber des Staubs aber schweigt die Wissenschaft. Die Verzauberung der Welt ist nicht ihre Sache.
MOP ART lässt sich von der Wissenschaft inspirieren, doch nicht instruieren. Sie ist frei von der Ignoranz gegenüber fremden Sichtweisen; frei von der Arroganz, stets nur die eigene Sicht der Dinge wertzuschätzen, doch bei aller Offenheit bleibt sie stets so egozentrisch, daraus ihre eigene Sicht der Dinge zu formen. Sie ist "die Kunst abzustauben" und läßt in ihren Arbeiten den Staub seine Magie entfalten.
T.T.


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'Purity is the enemy of change, ambivalence and compromise.' (Mary Douglas)

Trash/Treasure
Mop Art

Since 1997 Mop Art has addressed the mammoth task of researching the great 20th century need for clean solutions. Although the history of the quest for clean solutions is marked by huge mounds of muck, clean solutions are still in great demand. There is a common belief that the dirty side of ordered cleanliness is due merely to a mistake in the process of cleaning up, thereby overlooking the paradox inherent in all ordered cleanliness: anybody who cleans up automatically produces dirt.  Inevitably, inexorably, if you clean up, tidy up, sort things out and cubbyhole them, you’ve got two things on your hands: order and the dirt it generates.

Once we’ve accepted this axiom, we can take leave of the utopia of a world that is in order and – disillusioned – find a happy end. Without a clean solution, several very distinct worlds may co-exist. You have to decide on an order, but you can, of course, change your mind. That‘s why it’s high time to take a look at what other people‘s orders look like and talk to them – not despite but for the sake of different views, which bother only those who hold that only the(ir) one view holds water. That’s troublesome but can we make do with less?  Do we really want only (our) one world?

Mop Art takes two approaches. On one hand it examines the daily practice of cleaning up and classifying as the symbol of abstract individual and social achievements, thereby thoroughly shaking the world of Mr Clean and other paragons of purity. We see all these heroes of TV-commercial renown, but we also see what they don’t see: heroes of cleanliness are producers of dirt. Fragments of pictures and snatches of words, juxta- and superimposed, dispose of all the dirt with vim and vigor. Mop Art -- wild and tumultuous -- shakes the dust out of the pieces of a world intact without coming up with a single piece of intact world.

On the other hand a “clean affair” stands opposed to “pure chaos” at least for those who can accept that dust is not merely dirt. Mr Clean, who doesn’t simply want to see a clean affair, but wants to see his affairs spanking clean, will not be pleased. Because he knows: there is no room for dust in a world that is in order. Dust is nothing but dirt, which means there is one and only one way to deal with it: mop it up!

In the process he inevitably overlooks what Mop Art is mopping up. Dust is different from plain dirt; dust has its own set of meanings, its own universe: at times a symbol of age (& value), at others a symbol of a lifestyle beyond black&white à la Humphrey Bogart or Kinky Friedman ... Dust has many layers; movable, that’s what it is – which is why Goethe probably didn’t want to write his verses on silken paper or compose them in „golden vines” but instead wanted to „inscribe them in dust, movable dust…”  

The complexity and diversity of dust is elucidated in objects (e.g. The Burden of Time or Dust Trap) and photo series (e.g. Style Life with Dust Trap) and - last but not least – the first T.T. video (Dust Off. The Art of Dusting), produced with director Dagmar Bedbur from Cologne, in which the two paths taken by Mop Art intersect once again.

The video Dust Off. The Art Of Dusting examines the structure of order as an act of dusting. The nature of the process is, of course, still the same: the process of cleaning generates dirt. Even dusters suffer from this syndrome. As soon as the dust mop has done its job, it’s full of dust. Even dusters can’t come up with a better, tidier solution. Their method isn’t cleaner; it’s just different. Nor are dusters immune to the risk of putting things in order: mishaps, mistakes, breakdowns. Leave nothing the way it is, and chances are you’ll be left with nothing.  

In German, dusting off means to clean up, as in getting rid of undesirables in politics. So it’s a way of establishing order, but it is also a means of exploiting, using, participating in something that is already there. One who „dusts off“ is a parasite, a sponger. That sounds negative but doesn’t it sound kind of nice as well? A  „duster-off“ does not suffer from the arrogance of only appreciating his own performance. And he is just as free from ignorance of the achievements of others. He sees them and takes them. He considers them public domain - and therefore he is not the only one to win out. That is known as „dusting off art“.

Translation: Catherine Schelbert

ZUM TEUFEL

zum teufel

Die Installation 'Zum Teufel'

"Zum Teufel" konfrontiert den Besucher mit dem, was sich in der prägnanten Sprache der Werbung als 'die älteste Versuchung seit es Menschen gibt' umschreiben läßt.
120 Tuschezeichnungen des Teufels nach tradierten Vorlagen aus Hoch- wie Trivialkultur werden mitten ins alltägliche Leben hineinprojiziert, indem als 'Leinwand' belichtete Folien digitaler Fotoprints benutzt werden. Die Schemen alltäglicher Situationen und Orte scheinen dabei jeweils mehrfach auf; zerlegt ins Farbspektrum Gelb, Rot und Blau.
Beleuchtet im Rendezvous mit dem Teufel erinnert der visuelle Eindruck an klassische Kirchenfenster, doch die formale Nähe täuscht. Anders als entsprechende Kirchenfenster, die als Fenster zu einer religiös vermittelten Welt dienen, funktioniert die Installation als Katalysator selbständiger Reflexion.
Die Installation führt das kulturelle Repertoire der Teufelsbilder nicht fort. Die teuflische Leerstelle fordert jeden Betrachter auf; ja, sie fordert ihn geradezu heraus, sich selbst (s)ein Bild des Teufels machen; und diese Versuchung wird unmittelbar greifbar! Die Früchte vom Baum der Erkenntnis locken. 666 Äpfel, versehen mit dem Aufdruck 'Yes', laden ein, zuzugreifen.
Der Besucher kann das Lichtspiel einfach nur genießen  oder er nimmt darüber hinaus auch das Angebot zur Reflexion an – und dann könnte der Einsicht, daß der Teufel eben 'nicht so und nicht anders', sondern im Gegenteil 'mal so und mal anders' ist, beispielsweise die Erkenntnis folgen, daß der Teufel ein Unruhestifter ist, der den gewohnten, reibungslosen Lauf der Dinge boykottiert, ja so manches Mal entgleisen läßt und dabei so manche Kurskorrektur, so manchen Kurswechsel inspiriert. Man muß sich schon als Gott aufspielen, um dies zu verteufeln.

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